Google iti pune la dispozitie o suita impresionanta de unelte gratuite care te ajuta sa iesi in evidenta in rezultatele cautarii – Google Search Console, Google Analytics si Keyword Planner fiind cele mai cunoscute si mai utilizate atat de incepatori, cat si de profesionistii care activeaza in domeniul marketingului digital.
La fel de importanta este si unealta cunoscuta sub numele Google Business Profile (cunoscuta in trecut ca Google My Business). Aceasta reprezinta una dintre inovatiile Google care sunt incredibil de utile pentru companii – mai presus de toate, este si complet gratuita.
Dupa cum spune si Google, Business Profile te ajuta sa iesi in evidenta fara vreun cost. Desigur, trebuie sa stii in schimb cat mai multe cu putinta despre aceasta unealta, implicit cum sa navighezi in jurul ei ca un adevarat profesionist. Aici intervenim noi, echipa The Markers!
In randurile de mai jos vei afla toate informatiile necesare pentru a utiliza Google Business Profile la potential maxim!
Ce este Google Business Profile?
Google Business Profile este, scurt si la obiect, un profil dedicat in rezultatele cautarii, cu un coeficient incredibil de personalizare, care are rolul de a oferi afacerii tale posibilitatea de a furniza informatii esentiale potentialilor clienti fix in pagina de rezultate ale cautarii.
Astfel, clientii sau potentialii clienti nu trebuie sa mai acceseze website-ul sau pagina de social media pentru a afla – numarul de telefon, programul, adresa, preturi, meniu si multe altele. Mai mult, rezultatele pe mobil prezinta, daca profilul este completat corespunzator, un buton de Apel si unul de Indicatii de orientare – acestea initiaza apelul sau deschid Google Maps, respectiv, pentru a programa traseul clientului.
Intr-adevar, Google Business Profile poate reduce numarul de vizite si clickuri pe website-ul tau, dar trebuie sa tii minte ca acestea sunt complet irelevante atunci cand un (potential) client doreste pur si simplu sa te contacteze sau sa-ti viziteze centrul afacerii.
Prin Google Business Profile, Google doreste sa faca interactiunea cu afacerile locale mult mai simpla si usoara. Fie ca este vorba despre un restaurant arhicunoscut sau despre o nou spalatorie auto, ai oportunitatea de a gasi afacerile de care ai nevoie – dar numai daca acestea au revendicat si completat un profil.
De la Google My Business la Google Business Profile – care sunt diferentele?
Google My Business a vazut lumina mediului digital in iunie 2014. Aproximativ 7 ani mai tarziu, dupa aproape un deceniu de generalism cand venea vorba de afaceri si companii, Google anunta redenumirea uneltei – se naste Google Business Profile.
Principiul de functionare ramanea acelasi – de a oferi proprietarilor de afaceri un mod mai eficient de a ajunge la clienti. Totusi, Google Business Profile, din brandingul pus la punct de Google, devenea o unealta mai de folos pentru afacerile mici, cu adevarat locale. Mai exact, era eficientizat procesul prin care acestea isi puteau revendica si apoi actualiza profilul personalizat.
- Esenta Google My Business – GMB a fost inceputul, mai exact modul prin care afacerile isi puteau garanta prezenta in cunoscutul Local Pack, anume cele trei casute cu afaceri relevante care apar si acum in rezultatele cautarii, in baza termenului cautat. Google My Business era unul dintre cele mai bune moduri pentru a imbunatati vizibilitatea locala a unei afaceri. Poate fi considerat adevaratul inceput al local SEO. O caracteristica principala a GMB era un hub in care administratorii puteau interactiona cu clientii si recenziile acestora, raspunde la intrebari puse de ei, precum si posta actualizari privind oferta de servicii sau produse;
- Esenta Google Business Profile – strategia s-a schimbat complet odata cu aparitia Google Business Profile, deoarece aceasta actualizare a eliminat hub-ul mentionat anterior. In schimb, intrebarile, raspunsurile, recenziile, actualizarile si ofertele speciale ale unei afaceri aveau sa fie mutate direct in rezultatele cautarii (implicit in Google Maps).
In alte cuvinte, Google doreste sa puna cat mai mult accentul pe cautare si rezultate – SERPs. Astfel, eliminarea acelui hub care era practic o platforma separata era esentiala in evolutia Google Business Profile.
Tranzitia la noua actualizare a uneltei a implicat si gestionarea tuturor informatiilor aferente afacerii direct din rezultatele cautarii (sau Google Maps) – exact ce a fost mentionat anterior, anume o eficientizare a procesului de actualizare a profilului unei afaceri.
Cand apare Google Business Profile in SERPs?
Un profil pus la punct cu ajutorul acestei unelte poate aparea in acel Local Pack mentionat anterior. Local Pack-ul este un grup de locatii care apare langa o extensie Google Maps (fie in stanga, fie sub aceasta). Afacerile scoase in evidenta sunt cele mai relevante pentru cautarea ta – sau in cazul unei cautari generale, sunt cele mai populare locatii (recenzii numeroase, recenzii pozitive, multe informatii esentiale despre afacere oferite direct in profil).
Exista totodata un buton care extinde sectiunea de trei afaceri – de fapt, rezultatele afisate vor fi cele din Places, categorie care poate fi selectata si manual folosind optiunile gasite sub bara de cautare.
Sectiunea este foarte similara in cautarile mobile – singura exceptie o reprezinta prezenta butoanelor de apelare sau de tranzitie catre Google Maps, implicit catre o ruta de la locatia ta la locatia afacerii selectate.
Rezultatele initiale oferite au acum in prim plan acele „Places sites” – website-uri specializate pe recenzii, precum Trip Advisor, sau chiar servicii de livrare, precum Uber Eats. Ele sunt considerate utile pentru turisti, dar pot aparea in cazul mai multor cautari – nu doar restaurante, dar si pentru atelierele de reparatie incaltaminte, de exemplu.
Trebuie totodata mentionat faptul ca profilul afacerii tale nu apare in SERPs pana cand nu revendici profilul creat automat de Google sau pana cand nu creezi tu unul pentru afacerea pe care urmeaza sa o lansezi.
Cum completezi Google Business Profile?
Iata cum arata, in cativa pasi simpli, procesul de configurare al Google Business Profile:
- In optiunile Google Maps, vei gasi un buton – Add your business.
- Apoi, vei crea un cont Google dedicat afacerii tale – in casuta aferenta vei putea selecta To manage my business.
- Finalizeaza procesul de creare a contului, verificand totodata numarul de telefon.
- Apoi, este timpul sa introduci cateva informatii despre afacerea ta – nume si categorie.
- Cand introduci numele afacerii, Google iti va oferi o lista de afaceri existente cu nume similare sau identice. Daca afacerea ta este listata deja, o poti revendica (urmeaza un proces de verificare a identitatii si confirmare a faptului ca afacerea este a ta). Poti verifica acest lucru si extern – daca gasesti profilul afacerii tale pe harta, dar nu ai creat unul personal, poti Revendica profilul respectiv.
- Urmeaza apoi mai multe sectiuni dedicate furnizarii de informatii esentiale despre afacerea ta – locatie, adresa exacta, modul in care desfasori serviciile (livrari sau vizite acasa), zone in care poti face livrari si date de contact.
- Urmatorul pas implica verificarea profilului de catre Google. Acest lucru poate fi realizat in mai multe moduri – prin telefon, email, posta, inregistrare video sau apel video live. Scopul Google este de a confirma faptul ca locatia introdusa sau revendicata este intr-adevar locatia afacerii tale – inregistrarile video sunt preferate deoarece ofera platformei informatii concrete privind afacerea ta, inclusiv dovada faptului ca esti proprietarul.
Ulterior, poti alege sa introduci mult mai multe informatii despre afacere – suita de servicii, program de functionare, poti activa posibilitatea de a primi mesaje de la clienti, poti adauga o descriere a afacerii, precum si poze detaliate – a serviciilor, preparatelor sau chiar meniului.
Pozele cu meniul sunt incredibil de utile pentru potentialii clienti, chiar daca ai o sectiune pe website dedicata acestuia. Foarte multe dintre persoanele care cauta restaurante sau cafenele pe Google nu sunt satisfacute de semnele specifice costului (de la unul pana la trei „$”). In schimb, acestia cauta mai mereu poze cu meniul pentru a-si face o idee clara despre preparatele disponibile, dar si despre pret.
Cum optimizezi Google Business Profile?
Exista mai multe aspecte pe care trebuie sa le ai in vedere atunci cand doresti sa optimizezi profilul afacerii tale – atat pentru (potentiali) clienti, cat si din punct de vedere SEO (local).
- NAP (Name, Address, Phone Number) – aceste informatii trebuie sa fie marcate de consistenta. Trebuie sa fie identice, indiferent de locatia virtuala in care se afla. Orice tip de listare care afiseaza NAP aferenti afacerii tale trebuie sa fie consistenta cu informatiile actuale – cele afisate pe website-ul tau, de exemplu.
- Descrierea afacerii – informatii despre produse, servicii, dar si despre afacerea ta si misiunea acesteia. Descrierea afacerii trebuie sa ofere informatii scurt si la obiect (potentialilor) clienti – a se evita utilizarea excesiva de cuvinte cheie sau limbajul promotional.
- Imagini reprezentative – vrei ca afacerea ta sa fie mai usor de gasit intr-o locatie aglomerata sau un complex comercial? Pozele sunt cel mai bun prieten al tau. Acestea pot ajuta clientii sa-ti gaseasca afacerea, dar poti oferi si o avanpremiera asupra interiorului, preparatelor/serviciilor si preturilor. Nu uita sa respecti indicatiile Google privind marimea si formatul pozelor;
- Postari – Google Business Profile iti ofera si oportunitatea de a crea postari pentru clientii tai, sau mai bine zis actualizari privind ofertele afacerii tale, noutatile in materie de produse sau servicii, precum si evenimentele pe care le vei organiza in viitorul apropiat, daca este cazul. Acestea vor aparea in SERPs, in sectiunea dedicata profilului afacerii tale – deci nu trebuie ignorate. Actualizarile privind produsele, de exemplu, pot include si butoane CTA care initiaza procesul de realizare a unei comenzi printr-un singur buton, direct in rezultatele cautarii;
- Produse direct in SERPs – o functionalitate relativ noua (sau mai bine zis neexploatata) iti permite adaugarea de produse in profilul afacerii tale. Astfel, daca vinzi electronice sau obiecte decorative, pozele acestora pot aparea in profilul din cautarile Google – produse cu imagini, precum si categorii disponibile in magazinul tau. Exista functii similare si pentru restaurante si cafenele, acestea avand posibilitatea de a evidentia cele mai populare produse. Poti include toate informatiile necesare despre un produs – nume, descriere, pret, categorie, precum si destinatia (landing page) butonului care initiaza procesul de achizitie;
Intrebari, raspunsuri, recenzii
De departe cel mai important aspect al Google Business Profile il reprezinta posibilitatea de a adauga o sectiune dedicata de intrebari & raspunsuri, dar mai ales de a raspunde recenziilor lasate de clientii tai.
Mai exact, exista o sectiune speciala in care potentialii clienti pot lasa intrebari – nu recenzii. Acestea pot primi un raspuns de la alti utilizatori Google care au interactionat cu afacere ta sau chiar de la proprietarul afacerii. Evident, impresia lasata este una infinit mai buna daca afacerea raspunde la intrebari.
La capitolul recenzii, este indicat sa ti le asumi pe toate – pozitive sau negative. Un raspuns sincer care sa rezolve probleme, nelamuriri sau care pur si simplu sa multumeasca unei recenzii pozitive este mereu binevenit!
Nu uita de faptul ca Google functioneaza pentru utilizator. Uneltele pe care ti le ofera, inclusiv Google Business Profile, trebuie utilizate pentru a imbunatati experienta utilizatorului. Prin urmare, optimizarea SEO, de exemplu, cade pe locul doi cand vine vorba de profilul afacerii tale. Aici sunt mai importante informatiile introduse corect si onestitatea (si asumarea) atunci cand raspunzi clientilor sau potentialilor clienti.
Subtilitati Google Business Profile
Cum te folosesti de aceasta unealta daca afacerea ta nu are o adresa, atunci cand lucrezi de acasa sau ca liber-profesionist si te poti deplasa personal intr-o anumita zona?
Evident, Google are solutia si pentru astfel de afaceri, motiv pentru care ar trebui sa arunci o privire la Google Business Profile indiferent de domeniu, aria de activitate sau modul in care iti desfasori operatiunile.
Astfel, poti alege ca adresa afacerii tale sa nu fie afisata clientilor, moment in care Google Business Profile nu iti va cere o adresa. In schimb, ceea ce trebuie sa completezi corespunzatoreeste Service area – anume zona (tara, judetul, localitatea, etc.) in care poti iti poti oferi serviciile.
La polul opus se afla afacerile cu mai mult de o locatie. Evident, Google iti permite sa creezi un grup de afaceri in care poti lista apoi toate afacerile pe care le detii – de ajutor in cazul francizelor, de exemplu.
La cat timp de la configurare apare profilul in rezultatele cautarii?
In cazul in care creezi profilul afacerii tale de la 0 – te pregatesti pentru marea deschidere sau acesta nu a fost creat automat de Google -, va trebui sa astepti cateva saptamani pentru ca acesta sa fie actualizat. Daca introduci o data exacta de deschidere a afacerii, atunci Google va incepe sa afiseze profilul in SERPs cu 3 luni inaintea de marea deschidere.
Tot cateva saptamani sunt necesare pentru ca informatiile modificate sa fie actualizate in rezultatele oficiale – fie ca este vorba despre actualizari simple sau despre revendicarea/punerea la punct a unui profil Google Business Profile, dupa cum a fost mentionat.
Cum te ajuta expertii in acest caz?
Expertii pot fi alaturi de tine pentru a se asigura ca toate informatiile sunt corecte si in acelasi timp optimizate din punct de vedere SEO. Intr-adevar, ai nevoie de un expert in SEO local sau cel putin de un profesionist care cunoaste cateva dintre subtilitatile acestui sub-domeniu SEO.
Evident, profesionistii se vor ocupa personal de punerea la punct a profilului afacerii tale – se vor ocupa de intreg procesul, inclusiv de revendicarea unui profil si apoi de gestionarea acestuia, interactiunea cu clientii, actualizarea sa periodica, precum si verificarea corectitudinii informatiilor (pe fiecare platforma pe care afacerea ta este activa). O echipa de experti va crea postari, va tine la curent clientii si in general, se va asigura de faptul ca ai o prezenta Google Business Profile adecvata, implicit ca exploatezi la maximum aceasta unealta gratuita pusa la dispozitie de Google!
Daca vrei sa afli mai multe despre cat de important este sa ai un profil complet personalizat pentru afacerea ta in SERPs, nu ezita sa ne contactezi! Departamentul SEO dedicat al agentiei The Markers iti va oferi toate informatiile esentiale si te va ajuta sa-ti duci afacerea la urmatorul nivel!
Nu uita ca suntem all-in – nu doar servicii SEO, ci marketing de la A la Z pentru afacerea ta!